Antwerpen vraagt aan Tshisekedi eerst een krachtige havenwet (CongoForum)

ANTWERPEN – Een Antwerpse havendelegatie van vier experts heeft de voorbije maand twee weken in Kinshasa en de havensteden Matadi en Boma doorgebracht en met tal van spelers gepraat. Dit dan in uitvoering van het Memorandum van Overeenkomst dat in september werd gesloten tussen de Société Congolaise des Transports et des Ports (SCTP, het vroegere ONATRA) en Port of Antwerp International (PAI), zowat de dienst Buitenlandse Zaken van het Havenbedrijf Antwerpen. Dat memorandum werd getekend in de marge van het bezoek van president Félix Tshisekedi aan Antwerpen.

Volgens PAI-directeur Kristof Waterschoot en Joris Leunckens, één van de vier betrokken experts, was het de president zelf die toen aandrong op een hernieuwde samenwerking. De delegatie heeft nu haar rapport van zowat 90 bladzijden klaar dat aan de Congolese overheid wordt overgemaakt en allicht zolang nog geheim blijft.

Eén krachtlijn is alvast zeker. In een vraaggesprek met het maritieme internetblad FLOWS is duidelijk dat de Antwerpse haven – na twintig jaar teleurstellingen in Congo – zekerheden wil inbouwen. “Wij gaan niet avonturieren”, zegt Kristof Waterschoot. PAI stuurt alvast aan op een ijzersterk havendecreet dat opnieuw een nationale havenautoriteit creëert rond SCTP. Bovendien zou Tshisekedi dit concept nu in een wetsontwerp moeten gieten en dit liefst nog voor september door het Congolese parlement moeten laten goedkeuren.

Volgens de PAI-woordvoerders hebben zij in Congo alvast een algemene bereidheid vastgesteld om nu echt wat te veranderen want alle spelers ondervinden hinder van de krachteloosheid van SCTP. Zo is er niemand die nog zorgt voor de baggerwerken op de Congostroom. Concreet betekent dit volgens tal van websites dat de gegarandeerde diepgang van twintig voet (of minder volgens sommige websites) wel erg onzeker is geworden. Wel merken ze diplomatisch op dat er soms ‘tegenstrijdige belangen’ zijn. In werkelijkheid moet dus het ‘Kabila-parlement’ de Tshisekedi-ingreep goedkeuren.

Pas als die juridische structuur een feit zal zijn, wil Antwerpen bekijken of het ook de nodige mankracht wil leveren om minstens gedeeltelijk en tijdelijk dit herrezen SCTP-ONATRA te bemannen.

De woordvoerders van PAI wijzen ook op de plannen om ten noorden van Kinshasa een brug over de Congo-stroom te leggen én tegelijk op de plannen om met DP World in Banana een diepzeehaven te bouwen. Zij stellen zakelijk vast dat een belangrijk deel van de Congolese politici geen brug wil zolang die (embryonale) nieuwe diepzeehaven niet operationeel is.

Terloops halen ze ook aan dat SCTP inzake containertrafiek weggeconcurreerd wordt door de Matadi Gateway Terminal (MGT), een gloednieuwe containerterminal die sinds twee jaar in Matadi ter hoogte van de beruchte ‘Duivelsketel’ operationeel is en werkelijk volgens Europese normen functioneert. MGT is formeel een dochteronderneming van de Filipijnse terminaluitbater International Container Services Inc (ICTSI) en zou nu goed zijn voor zowat 70% van de containeroverslag in Matadi.

© CongoForum, 21.02.20 (PVb)

Beeld : haven van Matadi
Bron: Africa Emotions

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.