Grote lithiumvoorraad kan Manono erg belangrijk maken voor autobatterijen (CongoForum)

LUBUMBASHI – De auto-industrie schakelt steeds meer en meer over op de productie van elektrische en hybride voertuigen, waardoor een groeiende vraag ontstaat naar kobalt en lithium, twee ertsen die onmisbaar zijn voor de productie van batterijen. Hoe kan Congo deze kans aangrijpen om zijn eigen ontwikkeling te bevorderen? In Manono (Tanganyika) is er veel lithium te vinden, signaleert Radio France Internationale.

De kwestie gaat over de tongen in Lubumbashi omdat daar nu een prototype van een hybride voertuig te zien is dat werd gemaakt in het kader van de tweejaarlijkse Internationale Designbeurs in Saint-Etienne, in Frankrijk[1] . Het prototype staat tentoongesteld in het Frans Instituut in Lubumbashi en is gebouwd uit onderdelen van plastiek en koperdraad.

De makers willen het debat aanzwengelen over één van de essentiële ertsen die worden gebruikt om elektrische batterijen te maken: lithium. Er is een reserve aan lithium gevonden in Manono, in het noorden van de vroegere provincie Katanga (nu Tanganyika), weet RFI. Jean Katambayi, ontwerper van het prototype van het hybride voertuig bezocht Manono een jaar geleden: “De inwoners van Manono lopen op lithium,” zegt hij. “Toen we ons onderzoek uitvoerden, realiseerden we ons dat ze niet eens weten wat lithium vandaag de dag voor de hele wereld betekent. Ik had het geluk om de vrouwen, die in de mijnen werken, te ontmoeten en als je hen naar lithium vraagt, weet niemand wat het is.”

Met 6,6 miljoen ton aan lithiumvoorraden zou, volgens deskundigen, de stad Manono kans maken om één van de grootste reservoirs ter wereld te worden, aldus RFI. De exploitatie ervan moet de lokale en regionale ontwikkeling mogelijk maken, vindt mijnbouwdeskundige Léonide Mupepele. “Dit project zal ervoor zorgen dat de verlaten waterkrachtcentrale van Mpyana Mwanga hersteld en verbouwd zal worden. Hierdoor zou er 28 megawatt of zelfs meer vrijkomen. Niet alleen zal er meer stroom beschikbaar zijn, de verbinding met Manono zal ook veel gemakkelijker worden, de stad is nu eerder geïsoleerd”. Voor de expert is het noodzakelijk om ter plaatse lokale onderaannemers op te richten om te voorkomen dat de economische activiteit volkomen afhankelijk wordt van het buitenland.

Een ander probleem zijn de duizenden gezinnen die momenteel leven van de ambachtelijke ontginning van coltan en cassiteriet. Zij zullen moeten worden omgeschoold worden naar andere activiteiten, vermits ze geen toegang meer zouden hebben tot de mijnsite. Rekening houden met de behoeften van de bevolking is een essentieel maar vaak verwaarloosd aspect van mijnbouwprojecten in Congo.

© CongoForum, 09.03.21 (roda)

Beeld: Léonide Mupepele

Bron: Zoom-Eco

Kaart – bron: NS Energy

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.