Dieudo Hamadi: “Waar ik mijn camera ook neerzet in de DRC, film ik onrecht” (CongoForum)

KISANGANI/PARIJS- De documentaire “En route pour le milliard”(“Op weg naar het miljard”) werd gisteren, op 29 september in de Franse bioscopen uitgebracht. De Congolese filmmaker verfilmde op virtuoze wijze de veerkracht en strijd van de slachtoffers van de zesdaagse oorlog in Kisangani in 2000, bericht Jeuneafrique.com die hem interviewde.

In juni 2000 raakten de legers van Rwanda en Oeganda, elk geallieerd met een Congolese rebellengroep, zes dagen lang slaags in de straten van Kisangani in de DRC. Een oorlog met zware wapens waarbij 3000 mensen omkwamen en duizenden gewond raakten. Deze slachtoffers hebben een vereniging opgericht die al meer dan twintig jaar strijdt om de door de oorlogvoerende partijen en de Congolese regering beloofde schadevergoeding te verkrijgen. Tevergeefs, tot 2019, toen de meest vastberaden personen besloten de hoofdstad te bereiken via de Congo-rivier. Een reis van 1734 km om gerechtigheid te eisen.

Afkomstig uit Kisangani

De filmmaker Dieudo Hamadi, zelf afkomstig uit Kisangani, waar hij in 2000 als tiener woonde, besloot deze odyssee te filmen. Van de voorbereidingen tot de anderhalve maand durende tocht in een grote boomstamkano, en vervolgens de eerste etappes van het verblijf in Kinshasa, waar de autoriteiten als geen ander weigerden naar deze demonstranten te luisteren. Het resultaat is ‘En route pour le milliard’, een schitterende film die ondanks het pijnlijke onderwerp nooit vervalt in pathos en die uitzonderlijke personages laat zien in even komische als dramatische situaties, zo schrijft Jeuneafrique .com.

Met deze film bevestigt Dieudo Hamadi dat hij vandaag de dag de meest getalenteerde documentairemaker is in Afrika ten zuiden van de Sahara. Zijn films, die talrijke prijzen hebben gewonnen, zijn gewijd aan zijn land en het Congolese volk, dat geconfronteerd wordt met instellingen (het nationale onderwijssysteem kwam aan bod in ‘Examen d’État’), ziekenhuizen (in ‘Dames en attente’), justitie en de politie (in ‘Maman colonelle)’, enz. Zowel inhoudelijk als esthetisch is En route pour le milliard zonder twijfel het meest geslaagd van allemaal, besluit Jeuneafrique.com.

© CongoForum, 30.09.21

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.