Sociaal conflict bij SCTP wordt harder ondanks bemoeienis minister (CongoForum)

KINSHASA – De werknemers van de Société Commerciale des Transports et des Ports (SCTP) hebben gisteren, woensdag, actie gevoerd aan het administratieve gebouw van de onderneming in Kinshasa. Afgelopen maandag was de minister van Vervoer, Chérubin Okende Senga, nochtans langsgekomen om de gemoederen tot bedaren te brengen.

Het bezoek volstond blijkbaar niet om de rust te herstellen in het bedrijf, constateert de krant Le Phare. De werknemers beslisten om hun staking te verharden en staken banden in brand vlakbij het administratieve gebouw van de SCTP op de Boulevard du 30 Juin. De twee hoofdingangen werden min of meer geblokkeerd. Medewerkers die het gebouw binnen wilden, raakten niet binnen.

De felle actie van het personeel van de SCTP, vroeger ONATRA, wordt door waarnemers beschouwd als een duidelijk signaal aan het adres van de regering van Jean Michel Sama Lukonde. De werknemers hebben het gevoel dat ze niets meer te verliezen hebben en dus best stevig actie kunnen voeren.

De stakers kregen overigens versterking van werknemers van de scheepswerf, die vanuit Ndolo waren afgezakt. Dat deed dan weer denken aan de tijd van de Tweede Republiek, toen de vakbond Solidarité het oude regime deed bibberen.

Voor de actievoerders moet er snel een antwoord komen op hun eisen, die werden meegedeeld aan het staatshoofd en de regering. Eén van de eisen gaat over de uitbetaling van achterstallige salarissen.

Centraal-Kongo

Afgelopen maandag beloofde minister Chérubin Okende aan de werknemers dat hij spoedig zou terugkomen om te antwoorden op de eisen. Maar ondertussen is de minister op bezoek in de provincie Centraal-Kongo, en de sociale spanningen nemen dan ook geenszins af. In Centraal-Kongo wil de minister de woede van de stakende SCTP-werknemers daar tot bedaren brengen. Hij gaat er ook, nog maar eens, langs bij de illegale private havens, die mee aan de basis van de sociale malaise liggen. Die illegale havens zouden zo vlug mogelijk moeten worden opgedoekt.

Vakbondsbronnen in de streek van Matadi verwijzen naar de havens van Kuntuala en MGT, die illegaal werden geïnstalleerd in de stad Boma. In de haven van Matadi gaat het om de sites Ledya en Ares. Er wordt ook geprobeerd om een illegale aansluiting aan de spoorweg te bouwen; die werken zijn al in uitvoering. Het doel van dit plan zou zijn om de officiële haven van Matadi definitief uit te schakelen.

© CongoForum, 21.10.21 (db)

Beeld: Hoofdhaven van de Société Commerciale de Transports et de Ports (SCTP, ex-Onatra) in Kinshasa-Gombe

Bron: Radio Okapi/Ph. John Bompengo

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.