Verkiezingstijden: inwoners Kinshasa klagen over slechte staat wegen (CongoForum)

KINSHASA – Bij elke regenbui de jongste dagen zag je hetzelfde tafereel aan het kruispunt van de Avenue Nyangwe en de Avenue Lutumba Simaro (ex-Mushi) in de gemeente Lingwala (Kinshasa). Motorfietsen gleden met hun passagiers in het stilstaande water, voertuigen kwamen vast te zitten en voetgangers baanden zich een weg langs de rand van de percelen. Dit tafereel zie je dagelijks in een aantal wijken van Kinshasa, wat leidt tot boosheid en vragen doet rijzen bij de wanhopige bevolking tijdens de nu lopende verkiezingscampagnes. En dat trekt dan weer de aandacht van de presidentskandidaten en andere politieke leiders nu de verkiezingen van 20 december 2023 erg dichtbij komen, merkt Actualité.cd.

Laurent, een dertiger, vertelt over een ongeval aan het kruispunt van de Avenue Nyangwe en de Avenue Lutumba Simaro waarbij een motorfiets was betrokken die werd bestuurd door een jonge student. “De motorfiets gleed uit op een betonnen stoeprand die door het water niet te zien was”, legt hij uit.

Volgens Laurent moet de toekomstige president er alles aandoen om de wegen Kinshasa te verbeteren. “Er zijn meerdere kandidaten in de running. Wie het zal worden, hij moet aan ons denken! Hij moet van de wegenbouw een van zijn belangrijkste actiepunten maken. Ondertussen moeten de volksvertegenwoordigers bij de regering erop aandringen dat de minister, bevoegd voor deze werken, ook verantwoordelijk wordt gehouden.”

Een vrouw van in de vijftig, die een ‘malewa’ (straatrestaurantje, nvdr) runt langs de Avenue du Plateau in Gombe, wijst erop hoe de informele handeltjes lijden wanneer massa’s water stilstaan en niet afgevoerd raken. Zij verkoopt fufu, rijst, chikwangue, maniokbladeren en vlees van gevogelte. “Dat water staat hier zeker 4 dagen, behalve wanneer er nieuwe regen valt. Dat hindert mijn klanten die het vaak niet zien zitten om de weg over te steken om bij mij te komen eten. De verkiezingen naderen en de kandidaten moeten zich zorgen maken over de wegen en het stadsverkeer, die belangrijk zijn voor het welzijn van de burger.”

In sommige wijken bieden de vastgereden voertuigen een kans voor jongeren die een centje willen verdienen. Zij verdienen wat Congolese franken om de “verzopen” chauffeurs weer op weg te helpen. “Wij zijn verplicht om die jongeren wat geld toe te steken om ons vrij te krijgen, terwijl het de staat is die de wegen zou moeten onderhouden!”, legt een chauffeur uit.

Op 12 oktober 2021 lanceerde eerste minister Jean-Michel Sama Lukonde het project “Kinshasa zéro trou” (Kinshasa geen gaten), blijkbaar met de bedoeling om het herstel van de stedelijke wegen in Kinshasa te bevorderen. Secundaire wegen moesten worden heraangelegd om de opstoppingen op de hoofdwegen te verminderen en files te voorkomen. Maar twee jaar is het in de hoofdstad nog altijd wachten op de impact van dit project.

© CongoForum, 27.11.23 (PVb)

Beeld – bron: Radio Okapi/Pascal Masirika

Leave a Comment

You must be logged in to post a comment.